Za stolom sede četiri tipa. Društvo malo. Razlikuju se po tome kako razumeju, uče i pamte.
Za susednim stolom sedi još jedan i sve vreme analizira.
Idealno je kada primenite prva četiri načina da dođete do svog cilja!
To znači da počnete od gledanja, preko slušanja i stupanja u razgovor, obavezno uključite i dodire. Mislim, razumete o čemu pričam. 😉
Kako prepoznati u društvu ko je ko?
Ovaj tip najbolje uči gledanjem, preko slika ili video snimaka. Šta ga privlači?
Obožava slike, tabele, infografike, video snimke i crteže. Klasične lekcije i slušanje dugačkih tekstova mu je manje zabavno.
Šta bi mu odgovaralo?
Umesto rečnika u papirnoj verziji predložiti mu da ukuca reč u Google Images i da tako dolazi do njihovog značenja. Gramatiku može da crta u tabelama, u boji ili da napravi sebi infografik od sličica koje je pronašao, obeleži bojom pravila pisanja i čitanja. Kada sluša, on uglavnom zamišlja u slikama šta se dešava u tekstu. Tako jedna vežba pisanja može biti i na osnovu slika sa googla – tako je lako sastaviti priču od njih. Zabavno, a nikako suvoparno, zar ne?
Ovaj tip najbolje uči slušanjem i uživa u tome. Šta ga privlači?
Reči najbolje uči preko filmova, serija, muzike, video klipova, knjiga koje mogu i da se slušaju (Hörbücher), raznih podkasta. Doba digitalnih medija ima savršenu ponudu za njih.
Ovo je odlična metoda za učenje, jer osim što se čuje reč, vidi se i kontekst priče, vidi se o čemu se radi na snimku i nema se vremena za listanje rečnika. Kao u svakodnevnoj životnoj situaciji.
Ono po čemu će ovaj tip biti bolji u odnosu na ostale tipove sa početka priče je: izgovor.
Slušanje nemačkih filmova i radio/video emisija je zakon za izgovor.
Ovaj tip najbolje uči kroz razgovor i za njega nije samostalno online učenje kod kuće. Njemu treba društvo i kursevi su idealni za to. A tamo će kroz dijaloge, diskusije i učenje u grupama sijati pred svima.
Aktivan je tokom časa i miljenik svih profesora, jer pored takvih nema neprijatne tišine. Odgovaraju mu moderni udžbenici nemačkog jezika jer forsiraju dijaloge tokom časova.
Reči i gramatiku tokom kursa usvaja ponavljanjem dijaloga i voli da ubacuje svoje rečenice ili da širi razgovor. Pravi akrobata tokom časa.
Haptički tip voli learning by doing. Praktičan je i kod njega nema praznog hoda.
Reči ili gramatiku koje treba da nauči hoće odmah praktično da primeni. Lakše pamti dok se kreće i odgovaraju mu kursevi u kojima se takvi zadaci nude.
Voli da pravi plakate, postere, vrti kartice, radi zadatke na tabletu. Ako nije aktivan onda tokom slušanja hvata beleške, zapisuje i tako održava koncetraciju. Voli da radi rukama ali i da učestvuje u razgovorima. Vrlo zanimljiv tip.
Poslednji i na našim prostorima dominantan tip, onaj za susednim stolom.
Prepoznaćete ga po pitanju: A šta to bukvalno znači? Rečenice hirurški secira na sitne delove i svaki nastavak mu je bitan. Reči uči prevođenjem na maternji jezik i voli gramatičke definicije. To mu daje sigurnost da zna. Jednom rečju, onako kako se učilo u državnoj školi prošlog veka.
Pa zar to nije super ako može SVE da razume i zna?
– I da i ne.
Ono što je dobro kod ovakvih tipova je da su jako dobri u pisanju. Znaju šablon gramatike i često imaju dobar vokabular. Gramatičke zadatke popunjavaju kao ukrštene reči. Sa lakoćom.
Ono što može biti problem je što previše analiziraju gramatiku i veruju da to znači znanje jezika. Ukratko: Previše analize dovodi do paralize. U želji da rečenica zvuči gramatički savršeno, sa pravim rečima na pravom mestu, često imaju velike probleme da pričaju na stranom jeziku. Razumevanje slušanja im obično teško ide, jer i tu previše analiziraju.
Treba ih opustiti u društvu da propričaju. Inače ćute za stolom kao da nisu sa ostalima.
Ako ćemo iskreno, idealno je da budu sva četvorica.
Zašto?
• Samo putem slušanja: 20%
• Samo gledanjem: 30%
• Gledanjem i slušanjem: 50%
• Gledanjem, slušanjem i konverzacijom: 70%
• Gledanjem, slušanjem,konverzacijom i pokretom: 90%
**Komentar: Realno – moguće samo na kursu.
Zato što sami van kursa možete više da forsirate onaj način koji vam prirodno najviše odgovara. Više vremena posvetićete onome što vam leži.
Npr. ako volite da gledate ili da slušate, a studije kažu da čak 50% ostane upamćeno nakon gledanja i slušanja – zašto ne biste van kursa gledali nemačke video snimke na internetu umesto da se bavite samo gramatičkim akrobacijama.
Gramatika jeste veoma bitna ali nije jedino čime se treba baviti.
Inače, svi smo svedoci koliko je ljudi putem gledanja i slušanja engleskih filmova sa titlom (španskih serija takođe) naučilo osnove tog jezika.
Ako vidite da niste za samostalno učenje i da više volite da pričate, nađite kurs gde ćete moći to da vežbate.
Ako volite da ste aktivni dok učite, pravite kartice sa rečima, postere, šetajte dok se preslišavate, glumite.
Vidite šta vam najviše odgovara i to forsirajte.